neděle 5. srpna 2012

VELBLOUDÁŘSKÝM VLAKEM

Správný cestovatel musí absolvovat alespoň část cesty po Austrálii vlakem, aby paleta jeho zážitků byla kompletní. Příměstské vlaky se pochopitelně nepočítají, takže se zbývají čtyři dálkové spoje.

Podrobněji o australských železničních trasách pod tímto odkazem:



Jelikož jsme s Věrkou usilovaly o to býti těmi správnými cestovatelkami, byla cesta vlakem i na našem itineráři. Z důvodu celkového směřování našeho putování jsme zvolily možná nejikoničtější z australských vlaků The Ghan na trase Alice Springs  - Darwin. A měly jsme i štěstí, že se nám hodil jeden ze dvou dnů v týdnu, kdy vlak do Alice Springs přijíždí.



Fakta úvodem
  • Vlak je pojmenován na počest afgánských velbloudářů, kteří v pionýrských dobách výrazně přispěli se svými velbloudími karavanami k osídlení kontinentu. A samozřejmě i ke stavbě železničních tratí.

  • Cestu Ghanem a vlastně všemi vlaky dlouho komplikovalo, že každý Australský stát měl jiný rozchod kolejí. Dalším problém na trati Ghanu bylo položení kolejí v záplavových oblastech, Vlaky tak po každém větším dešti nabíraly nezanedbatelné zpoždění v řádu dnů. Postupně se všechny komplikace podařilo vyřešit. Dnešní podobu však získala trať překvapivě pozdě, až v roce 2004, kdy byla prodloužena do Darwinu (Darwinští za to hodně lobovali v rámci podpory cestovního ruchu).
  • Vlak urazí 2.979 km a potřebuje k tomu 48 hodin.
  • Průměrná rychlost vlaku je 85km/hod (maximální pak 115 km/hod), což vysvětluje délku jízdy.
  • Délka celé soupravy včetně obou lokomotiv je 710 metrů, což už je slušná po nástupišti procházka zvláště, když cestujete v předposledním vagónu.

  • Vlak má 3 třídy, které jsou řazeny v pořadí Platinum, Gold, Red. Jak vypadají lepší třídy, vám neřeknu, protože vstupní dveře do světa luxusu byly zamčené (ještě abychom jim tam nakukovaliJ. Železniční magazín v kapse mého sedadla se chlubil, že Platinum třída vyhrála celosvětovou soutěž o nejlepší železniční cestu. Z toho soudím, že rozdíl mezi naší Red třídou a třídou Platinum bude propastný.
Kdo s vámi pojede

V Austrálii se v zásadě necestuje vlakem za účelem přesunu z bodu A do bodu B. Na to je to moc drahé a pomalé ve srovnání s vnitrostátními lety. To jasně vymezuje kategorie spolucestujících, které ve vlaku potkáte. Důchodce (v nejlevnější třídě hlavně zahraniční, ti tuzemští mají na to připlatit si za pohodlí) – mají dost času a výlet vlakem je pro ně zpestřením při cestování. Samozřejmě další baťůžkáře, kteří hledají netradiční zážitky a snaží se vstřebat do sebe trochu toho pionýrského mýtu, který cestu vlakem obklopuje. A pak sem tam nějakou tu evropskou rodinu s dětmi a smyslem pro dobrodružství.
Pár praktických rad na cestu

  • Zavazadla před nástupem do vlaku odbavíte stejně jako při nástupu do letadla (ovšem bez bezpečnostní kontroly), příruční zavazadlo nemá příliš limitovanou velikost, takže se můžete na tu dlouhou cestu náležitě vybavit.
  • Vlak dělá dlouhé zastávky v Alice Spings a Katherine. Rovnou ve vlaku si můžete koupit na dobu zastávky nějaký výlet nebo alespoň transfer do města. My takto viděly soutěsku Katherine George a měly možnost absolvovat výšlap na vyhlídku.

  • Káva, čaj i alkohol stojí v jídelním voze, to co v každé hospodě ve větším městě, není třeba tedy litovat, že stejně jako téměř všude jinde v Austrálii si ve vlaku nesmíte otevřít vlastní lahev.

  • Sedadla jsou pohodlná a široká, místa na nohy více než dostatek.
  • V noci je ve vagonu hrozná zima, klimatizace stále běží, takže mikina nestačí, lepší deka nebo spacák.
  • Ve vagónu jsou dvě sprchy a dvě toalety (nemusím podotýkat, že čisté) a kohoutek s pitnou vodou.
Pokud bych ještě někdy chtěla po Austrálii cestovat vlakem, vybrala bych si trasu, která jede převážně přes den. Těch pár hodin rozhodně stálo za to. Ovšem na noční přesuny, dávám příště přednost letadluJ Každopádně pokud na to máte čas, svezte se v Austrálii vlakem alespoň kousek (na místní měřítka:-)), je to prostě jiné cestování než jste dosud vyzkoušeli.

Žádné komentáře:

Okomentovat