neděle 7. října 2012

BALI - KDO SE BOJÍ, NESMÍ ZA VOLANT


Na Bali se jezdí vlevo. Vlevo se jezdí i v Austrálii, takže tento fakt pro mě nebyl zas takový problém, i když občas jsem stejně místo blinkru spouštěla stěrače. To zvláště v takových situacích, jako když mě stavěla policie, nebylo úplně ideální. Co je ale pro člověka uvyklého evropskému (chcete-li australskému) způsobu pohybu po pozemních komunikacích největší šok, je silný provoz v kombinaci se svérázným výkladem pravidel.

Pořád na vás někdo troubí. Naštěstí vám tím většinou nesděluje nic ve stylu: „Ty – dosaďte si dle osobní zkušenosti -!!!???“. Důvodem neustálého troubení je upozornit ty před vámi, že budete předjíždět. Je jedno z jaké to bude strany, popřípadě zda pojedete přes plnou čáru. Na balijských silnicích totiž platí nepsané pravidlo, které jsem pochopila velmi rychle: „sleduj to co se děje před tebou - a že toho je:-), a nestarej se o to, co děje za tebou. Protože na to už stejně nebudeš mít čas.“  Pak tu také neplatí jízdní pruhy, jejich linkování se chápe čistě jako doporučení. Tam kde jsou dva, se obyčejně jezdí ve třech, pokud je na to jen trochu místa. Někdy je také trochu těžké rozeznat, v jakém směru se v nově vytvořeném pruhu vlastně jezdí, často se to variabilně mění.

Všude jsou samé motorky, stovky a tisíce motorek. Ty slouží k přepravě až 3 dospělých osob, plus nějakého toho dítěte a libovolného množství dalšího nákladu. Motorky jsou v Indonésii velmi dostupné a jejich počet roste geometrickou řadou. Na motorkách začnou jezdit děti, jen co dosáhnou na stupačky. Patrně bude existovat nějaké zákonné nařízení o minimálním věku, ale pochybuji, že by se tím někdo, hlavně pak ve venkovských oblastech, nějak vážněji zabýval.



Auto jsem měla z půjčovny, kterou mi doporučil majitel sanurského hotelu. O ceně se v tomto případě nesmlouvalo. Jelikož ale odpovídala těm, o kterých mě informoval Pavel, rozhodla jsem se ušetřit si pobíhání po Sanuru a dohadování se v jednotlivých půjčovnách. Auto mi přivezli v den odjezdu k hotelu. Jak již jsem zmínila, byla to taková obluda, poněkud opotřebovaná od předchozích zákazníků. Škrábanců měla tolik, že se ani nevešly do výpůjčního protokolu. Což jsem ovšem časem považovala za velkou výhodu. V případě, že bych někde v tom provozu pořídila další, nikdo by si toho neměl šanci všimnoutJ

Moje balijská kára:-)
K autu jsem si objednala i navigaci. Majitel půjčovny se asi hodinu (a se dvěma pomocníky) pokoušel rozchodit alespoň jeden ze tří různých modelů čínských navigací, které měl k dispozici. Nakonec se to alespoň u jedné povedlo. Bohužel to byl model, ke kterému neměli držák, takže následovala přibližně půlhodinová výroba důmyslné soustavy čítající několik gumiček, navigaci a držák. Pokud by systém selhal, měla jsem si navigaci opřít před budíky. Na to došlo hned druhý den, kdy gumičky důsledkem prudkého slunečního záření popraskalyJ Ovšem díky těmto komplikacím, jsem měla navigaci zdarma, neberte to.




Tady bych ráda zmínila blahodárný vliv balijského klimatu. V Praze by mě podobná situace vytočila doběla. Takhle jsem ji sledovala s výrazem blahosklonného pobavení. Možná to dělalo to slunce, možná omluvné úsměvy zúčastněných aktérů, možná ten pocit, jak jako žena sleduji tři lopotící se „techniky“ a možná všechno dohromady.

Po zkušenostech s pohybem po balijských silnicích by navigaci rozhodně doporučila. Znační silnic je hlavně ve velkých městech spíše příležitostné a navigace (překvapivě i ta čínské výroby) vám ušetří spoustu bloudění. Já bych ovšem příště volila variantu vlastní navigace nejmenované světové značky se zakoupením příslušné mapy.

Benzín je na Bali levný a tankuje se snadno, protože stačí zajet ke stojanu a vše ponechat na obsluze. Ovšem dobrá rada zní, vystoupit s auta a zkontrolovat, zda je stojan vynulovaný. Jen tak, pro jistotuJ

Auto je pochopitelně nejdražším způsobem, jak se po ostrově pohybovat, ale dává vám svobodu jet tam, kam chcete, kdy chcete. Podobnou volnost dává motorka, ale tady musím důrazně varovat, že Bali rozhodně není vhodné místo na to, učit se jezdit na motorce. To byl také důvod, proč jsem dala přednost autu. 

Protože čtete tento článek, řízení jsem na Bali jsem přežila  a vyšla z něj bohatší o mnoho nepřenositelných zážitkůJ

Provoz na venkovských silničkách je minimální.

Žádné komentáře:

Okomentovat